Een liefdesbrief aan Bikepacking
Wauw, het jaar ‘2022’ is voorbij gevlogen zeg! Niet te geloven!!! Kun jij het geloven?
Het is al lang geleden dat ik voor mijn eerste lange fietstocht de eerst benodigde uitrusting begon te verzamelen, Om bike touring
(of tegenwoordig ‘bikepacking’ in de moderne taal van vandaag de dag, Pssst bikepacking is old school) een kans te geven. In 1996 had ik namelijk voorgenomen om een lange Europa tocht op de fiets te gaan maken. Ik was een jaar eerder begonnen met reizen, en daar voorafgaand had een geheel proces van minimalisatie plaatsgevonden. Ik had destijds zoals de meeste mensen aan van alles en nog wat (luxe artikelen) om mij heen verzameld. En die stop je niet allemaal even zo in je backpack laat staan bikepacks. Tijdens het minimaliseren van spullen (zodat ik zo min mogelijk moest gaan opslaan terwijl ik op reis was). Deed ik me ook beseffen dat ik niet meer dan maximaal 10 kilo mee wenste te nemen op mijn fietstocht door Europa. Ik besloot toen al voor de meest sterke en comfortabele lichtgewicht matje, slaapzak, tent, kookspullen en bagagedrager fietstassen te gaan.
Bikepacking is old school
Even een leuke weetje voor ons moderne hipster bikers zoals ikzelf 🙂 Bikepacken is al bijna even oud als de fiets zelf. Eind 1800, begin 1900, knoopten avonturiers al tassen in alle soorten en maten aan het frame, zadel en stuur. Alleen toen hadden ze het nog geen hippe marketingnaam als ‘bikepacken’ gegeven. Bike + Backpacken = Bikepacken. Bikepacking is voor mij de beste, meest efficiënte, dynamische en minimalistische manier van all-road fietsen met je kampeeruitrusting.
Vooruitgespoeld
April 2022: Bikepack-uitrustingen zijn de afgelopen jaren zo geëvolueerd en ik ben blij met de kans producten en concepten te mogen gebruiken-testen en mijn mening te mogen geven. Ik had al eerder meerdere producten met o.a. een zadeltasje en een top tube tasje van SKS-Germany, de Racer straps en Traveller up gekregen om te mogen gebruiken. Vandaar dat ik ze ook weer gevraagd had of er een kans bestond om de SKS- Explorer-serie bikepack tassen te gebruiken.
Over de 21/22 winter heen had ik al meerdere dagdromen en in gedachten een liefdesbrief aan gravel bikepacking geschreven. Dagdromen van dagen aaneen in het zadel met een wild camp of natuurcamping voor een nacht onder de sterren. Ik had besloten weer eens alleen en door Nederland heen te gaan gravel bikepacken. Het liefst zoveel mogelijk onverhard, zeg maar op zoek naar de endless Dutch gravel route. Via Komoot vond ik genoeg geweldige routes wat mijn nieuwsgierigheid wel even bevredigde voor een lang fiets seizoen. Ik kreeg de Explorer-serie bikepacking tassen toegestuurd, en deze tassen set heb ik van april tot oktober gebruikt.
Van voren naar achter: Bestaat de waterdichte Polyester, Polyethyleen Explorer-series uit een bar bag, frame bag en seat bag allen met gelaste naden en ritsen.
De stuurtas – bar bag
Met een waterdichte pakvolume van 9 liter kun je door beide uiteinden met behulp van een rolsluiting klik systeem je spullen erg gecomprimeerd verpakken.
Dit mede door de zeer handige toegevoegde ontluchtingsventiel. Er zijn uiteraard verschillende manieren om je tassen te pakken. Ik vind het handig om mijn slaap systeem in mijn stuurtas te pakken. Afgelopen seizoen was ik met een bivakzak, slaapzak, matje en luchtkussentje al ineen gerold op pad. Mijn buitenjas, folie noodslaapzak, hoofdlamp en muts passen er dan ook nog bij. Ik had de meegeleverde zachte spacer afstandhouders niet gebruikt maar de tas direct strak tegen mijn stuur getrokken met de rubber beklede klittenbanden. Op mijn eerste weekend adventure de Green Divide. Liep mijn tas opeens aan op mijn 650B voorband. Dit o.a. door mijn best nog diepe zit /stuurpositie. Met enige snelle aanpassingen in het veld had ik de oplossing voor mij gevonden. Nu heeft de zeer robuuste stuurtas wel een mooie skidmark beschadiging opgelopen, mmmm potver. Ik weet daardoor nog precies hoe en waar op de route het gebeurde. Deze krassen zullen me altijd even doen terug denken aan de eerste ride met de SKS- Explorer-serie bikepack tassen en mijn eerste keer Green Divide.
Waterdicht – Dubbelzijdige opening – Oprolbare zijkanten – Ontluchtingsventiel – Reflecterende elementen – Lussen voor opsteeklamp – Met spacer voor individuele bevestiging – Derde stabilisatieriem voor de balhoofdbuis – Deze weegt 390 g, kan tot 3 kg dragen en kost € 59,99 – Kleur: zwart – Maten: 700 x 315 mm
De frametas – frame bag
De frametas is in mijn ogen een “universeel passende” frametas en zou op de meeste fietsen moeten passen. OK bij sommige kleine framematen…? Op mijn Licello Uitblinker = 54 cm – Sloping frame passen er nog steeds 2 bidonhouders met 2 kleine bidons onder. Voor mij ziet de EXP frametas eruit als een goede vriend om bij je te hebben, ongeacht wat voor bikepack trip of een langere dag tocht je rijd. Ik persoonlijk reed naast de frame bag tas op mijn dag tochten uiteindelijk meestal met een kleinere stuurtas en de SKS top tube Traveller up tasje. Ook deze waterdichte tas heeft gesealde naden en 2 gesealde ritsen. De linker van 2 ritsen is bedoeld voor minipomp, cO2 pompje, banden lichters, pluggen etc. Daaronder zit nog een speciaal vakje voor je minitool op. Ik nam in mijn frametas o.a. mee een 2 liter waterzak, repen, gum en gelletjes, een maaltijd voor de avond, spork of mini setje losse lepel, vork en een Zwitsers zakmes.
Waterdicht – Extra vak voor minitool en minipomp – 2 x Gesealde rits – Reflecterende elementen – Frame beschermende rubber beklede klittenbanden – Individueel verstelbare riemen – Deze weegt 185 g, Het voegt 4L opslagruimte toe en kost € 59,99 – Kleur: zwart – Maten: 435 x 55 x 235 mm
De zadeltas – seat bag
De Explorer zadeltas heeft vind ik handig, een gereedschap loos montageontwerp. Door ook hier weer de bredere klittenband met rubberen achterkant ter bescherming en voor meer grip op je zadelpen te gebruiken. Ik persoonlijk gebruik nog zachte DIY spacer voor net nog meer stabiliteit tegen het waggelen van je zadeltas voor als je uit je zadel komt tijdens klimmetje. Compressiebanden en een ontluchtingsventiel helpen je hem echt strak genoeg vast te zetten voor stabiel all-road gebruik. En wanneer die all-road nat en smerig wordt, beschermt het bijgeleverde opschroefbare plastic spatbord jou en de tas tegen overspray. Ik heb het spatbord nog helemaal niet gebruikt 🙂 . Extra en handig is er op de bovenzijde een superhandig elastiek heen en weer gespannen. Om je Klakske (wielerpetje), musette, slippers of iets anders onder te stoppen. In mijn zadeltas neem ik o.a. mee: Voor avonds in het camp een puffer jack, compacte lichtgewicht handdoek, lange broek, riding hoody. Schone/droge – shirt, sokken, halsdoek, first aid kit.
Waterdicht – Met opschroefbaar spatbord – Ontluchtingsventiel – Reflecterende elementen – Zadelpen beschermende klittenband met rubberen achterkant – Compressiebanden – Inclusief superhandig elastiek in twee kleuren. Deze weegt 500 g, pakruimte 13L en kost € 79,99 – Kleur: zwart – Maten: 575 x 165 x 345 mm
Mijn eindstreep
Over het algemeen vond ik de SKS Explorer bikepack-tassen een prijs (voor net geen 200 euries) / kwaliteit waardige, gebruiksvriendelijke en duurzame set bikepacking tassen. Er passen de nodige lichtgewicht spullen in, zijn gemakkelijk aan je fiets te bevestigen en houdt je inhoud schoon en droog. Ze behouden hun form ook goed. Op vrijwel alle SKS producten verstrekken ze 5 jaar garantie op defecten, vanaf de datum van aankoop.
+punten
Prijs
Goed pak en draagvermogen
Waterdicht en beschermend
Eenvoudig te bevestigen en past op de meeste fietsen
-punten
in- en uitpakken bar bag was in het begin even een gedoe maar na twee keer gedaan te hebben no problemo.
Hiermee beëindig ik mijn liefdesbrief aan Bikepacking
Bikepacking is voor mij één van de kansen om te ontsnappen te onthaasten aan ook het voorspelbare, alledaagse volgorde en herhalen van het dagelijks leven. Mijn soort van vrijheid van ronddwalen over paden in zo natuurlijk mogelijke landschap en die te omarmen.
Comments are closed